JA-woJOWnik JA-woJOWnik
60
BLOG

Ordynacja wyborcza JOW

JA-woJOWnik JA-woJOWnik Wybory Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

Ordynacja wyborcza JOW jest bardzo prosta. Każdy kandydat może zgłosić samodzielnie swoją kandydaturę. Kandydat może ubiegać się o wybór tylko w tym okręgu wyborczym, w którym mieszka. Termin zgłaszania kandydatów jest zamknięty - to znaczy, że kandydat musi w określonym czasie zebrać minimum poparcia wyborców, aby uczestniczyć w wyborach.

Idea JOW nie zmierza do ograniczania liczby zgłoszeń, stąd - liczba głosów poparcia ma tylko charakter porządkowy - bo o wyniku wyborów zadecyduje poparcie uzyskane w dniu wyborów.

W przypadku, gdy w okręgu wyborczym nie zgłosi się żaden kandydat, wtedy nie obsadza się mandatu, pozostaje on vacatem do obsadzenia. Tyle, że ta społeczność nie posiada swojego przedstawiciela w sejmie.


W przypadku, kiedy komisja wyborcza zarejestruje w okręgu wyborczym dokładnie tylu kandydatów, ile jest mandatów do obsadzenia, nie przeprowadza się wyborów z zastrzeżeniem, że osoby zgłoszone z mocy prawa uzyskują mandat do pełnienia funkcji z wyboru.


Gdyby w wyborach wzięła udział liczba kandydatów większa, niż przypada na ten okręg wyborczy liczba mandató do obsadzenia - o uzyskaniu mandatu decyduje wprost liczba głosów poparcia w taki sposób, że obsadza się wszytkie mandaty na podstawie ilości głosów uzyskanych w wyborach.

Przypadkiem szczególnym jest sytuacja, kiedy na jeden mandat więcej, niż jeden kandydat uzyska dokładnie tę samą liczbę głosów poparcia. Wtedy o uzyskaniu mandatu decyduje losowanie.


Myślę, że ten krótki wykład na temat zasad obsadzania mandatów w wyniku wyborów wyczerpuje temat wyborów pod kątem zgłoszenia określonej liczby kandydatów do obsadzenia jednoznacznie określonej liczby mandatów do obsadzenia.


Warto także przeczytać:

http://jow.pl/siedem-cech-jednomandatowych-okregow-wyborczych/



2017 03 09, 15:30, [2600]


JA-woJOWnik
O mnie JA-woJOWnik

Prawidłowe funkcjonowanie przedsiębiorstwa jest pochodną właściwych relacji społeczno-gospodarczych w państwie

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka